Cod rutier 2002
MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI PARTEA I Anul XIV - Nr. 958 Sâmbata, 28 decembrie 2002
ORDONANTE ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI 195. - Ordonanta de urgenta privind
circulatia pe drumurile publice În
temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie, Guvernul României adopta prezenta
ordonanta de urgenta.
CAPITOLUL
I Dispozitii generale
Art. 1. - (1) Circulatia pe
drumurile publice a vehiculelor, pietonilor si a celorlalte categorii de
participanti la trafic, drepturile, obligatiile si raspunderile ce revin
persoanelor fizice si juridice, precum si atributiile unor autoritati ale
administratiei publice, institutii si organizatii în legatura cu acestea sunt
supuse dispozitiilor prevazute în prezenta ordonanta de urgenta si în
regulamentul de aplicare a acesteia. (2)
Dispozitiile prevazute în prezenta ordonanta de urgenta au ca scop asigurarea
desfasurarii fluente si în siguranta a circulatiei rutiere, apararea vietii si
integritatii corporale, a sanatatii persoanelor, proprietatii publice si
private, protectia mediului înconjurator, precum si a drepturilor si
intereselor legitime ale persoanelor în acest domeniu. (3) Autoritatea
competenta în domeniul circulatiei rutiere, precum si de exercitare a
controlului respectarii normelor din acest domeniu este Inspectoratul General al
Politiei Române. (4) Reglementarile privind circulatia pe drumurile publice se
emit de catre autoritatile publice centrale si locale cu atributii în acest
domeniu numai cu acordul Inspectoratului General al Politiei Române si cu
respectarea întelegerilor internationale la care România este parte. (5)
Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica tuturor participantilor la
trafic, precum si autoritatilor care au atributii în domeniul circulatiei si
sigurantei rutiere. Art. 2. - Îndrumarea, supravegherea si controlul
respectarii normelor de circulatie rutiera se fac de catre politisti
specializati si anume desemnati prin dispozitie a inspectorului general al
Inspectoratului General al Politiei Române, care au obligatia de a lua masurile
legale în cazul în care constata încalcari ale normelor privind circulatia pe
drumurile publice. Art. 3. - Circulatia pe drumurile publice din zona de
frontiera si din alte zone pentru care, potrivit legii, s-au stabilit restrictii
se face cu respectarea reglementarilor instituite pentru acele zone. Art. 4. -
(1) Controlul circulatiei vehiculelor apartinând Ministerului Apararii
Nationale se efectueaza de catre politie, precum si de catre personalul din
structura desemnata de acest minister. (2) Cercetarea accidentelor de circulatie
în care au fost angajate vehicule din categoria celor prevazute la alin. (1) se
efectueaza de catre politie. La locul accidentului poate asista si un
reprezentant al Ministerului Apararii Nationale. Art. 5. - (1) Administratorul
drumului public este obligat sa semnalizeze corespunzator orice obstacol aflat
pe partea carosabila, care stânjeneste sau pune în pericol siguranta
circulatiei, si sa ia toate masurile de înlaturare de îndata a acestuia. (2)
Se interzice amplasarea constructiilor de orice fel în zona statiilor
mijloacelor de transport în comun, cu exceptia celor destinate refugiilor
pentru calatori. (3) În caz de producere a unui eveniment rutier ca urmare a
starii tehnice a drumului public sau a semnalizarii necorespunzatoare a
obstacolelor ori lucrarilor care se executa pe acesta, administratorul drumului
public, respective executantul lucrarilor, raspunde contraventional, civil sau
penal, dupa caz. (4) Orice masura de restrictie a circulatiei pe drumurile
publice se dispune de catre administratorul drumului numai cu acordul politiei.
Art. 6. - În sensul prezentei ordonante de urgenta, expresiile si termenii de
mai jos au urmatorul înteles: 1. drum public - orice cale de comunicatie terestra, destinata
traficului rutier, daca este deschisa circulatiei publice. Drumurile care sunt
închise circulatiei publice sunt semnalizate la intrare cu inscriptii vizibile;
2. localitate - spatiul ce cuprinde
cladiri, ale carui intrari si iesiri sunt semnalizate ca atare; 3. zona
rezidentiala - perimetrul dintr-o localitate unde se aplica reguli speciale
de circulatie, având intrarile si iesirile semnalizate ca atare; 4. zona
pietonala - perimetrul care cuprinde una sau mai multe strazi rezervate
circulatiei pietonilor, unde accesul vehiculelor este supus unor reguli speciale
de circulatie, având intrarile si iesirile semnalizate ca atare; 5. parte
carosabila - portiunea din platforma drumului destinata circulatiei
vehiculelor. Un drum poate cuprinde mai multe parti carosabile complet separate
una de cealalta printr-o zona despartitoare sau prin diferenta de nivel; 6. acostament - fâsia laterala cuprinsa între limita partii
carosabile si marginea platformei drumului; 7. banda
de circulatie - spatiu longitudinal al partii carosabile, materializat sau
nu prin marcaje rutiere, daca are o latime corespunzatoare pentru circulatia cu
usurinta a unui sir de vehicule, altele decât vehiculele care se deplaseaza pe
doua roti; 8. banda reversibila -
subdiviziunea longitudinala a partii carosabile, situata lânga axul drumului,
destinata circulatiei autovehiculelor într-un sens sau în altul, în functie
de intensitatea traficului; 9. banda
pentru stationarea de urgenta - subdiviziunealongitudinala suplimentara
situata la extremitatea dreapta a autostrazii, destinata exclusiv stationarii
autovehiculelor în cazuri de forta majora; 10. pista pentru biciclete - una dintre subdiviziunile partii carosabile
sau o portiune din trotuar ori acostament, materializata prin marcaje rutiere
si/sau semnalizata prin indicatoare, destinata numai circulatiei bicicletelor si
ciclomotoarelor; 11. trotuar - spatiul din partea laterala a drumului, separat în mod
vizibil de partea carosabila prin diferenta sau fara diferenta de nivel,
destinat circulatiei pietonilor; 12. intersectie
- orice încrucisare, jonctiune sau bifurcare de drumuri, inclusiv spatiile
formate de acestea; 13. autostrada -
drumul conceput si construit special pentru circulatia autovehiculelor cu sau
fara remorci, care nu serveste proprietati alaturate si care: - are pentru cele
doua sensuri de circulatie parti carosabile distincte, separate între ele
printr-un spatiu care nu este destinat circulatiei sau, exceptional, prin alte
modalitati, cu exceptia locurilor speciale sau cu caracter temporar; - nu
intersecteaza la nivel drumuri, cai ferate sau linii de tramvai; - este
prevazuta cu semnalizare speciala; 14. trecere
la nivel - încrucisarea la nivel dintre un drum public si o cale ferata sau
linie de tramvai, care dispune de o platforma independenta; 15. vehicul
- un sistem mecanic care se deplaseaza pe drum, cu sau fara mijloace de
autopropulsare, utilizat în mod curent pentru transportul de persoane si/sau
bunuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrari; 16. bicicleta
- vehiculul prevazut cu doua roti si pedale sau manivele, care se deplaseaza
pe drum, actionat de forta musculara a utilizatorilor; 17. motocicleta - autovehiculul cu doua sau trei roti, al carui motor
are o capacitate cilindrica mai mare de 50 cm3, cu sau fara atas si/sau o viteza
maxima, prin constructie, mai mare de 50 km/h, a carui masa proprie nu depaseste
400 kg; 18. ciclomotor - vehiculul cu
doua sau trei roti, care este prevazut cu un motor cu ardere interna, având o
capacitate cilindrica de cel mult 50 cm3, care pastreaza caracteristicile
generale ale bicicletei, putând fi pus în miscare si cu ajutorul pedalelor, si
a carui viteza de deplasare, prin constructie, nu depaseste 50 km/h; 19. autovehicul
- vehiculul prevazut cu un dispozitiv mecanic propriu de propulsie;
vehiculele care se deplaseaza pe sine, denumite tramvaie, si ciclomotoarele nu
sunt considerate autovehicule. Definitia include si termenul automobil, care reprezinta oricare dintre vehiculele cu motor care
servesc în mod normal transportului pe drum al persoanelor sau bunurilor ori la
tractarea pe drum a vehiculelor utilizate pentru transportul de persoane sau
bunuri. Acest termen include troleibuzele, adica vehiculele care sunt cuplate la
o retea electrica, dar care nu circula pe sine. Acesta nu include vehiculele,
cum ar fi tractoarele agricole, a caror utilizare pentru transportul rutier de
persoane sau marfuri ori pentru tractarea unor vehicule care transporta persoane
sau marfuri nu este decât ocazionala; 20. tractor
- autovehiculul destinat prin constructie si echipare tractarii altor
vehicule sau efectuarii unor lucrari specifice; 21. remorca
- vehiculul fara motor destinat a fi tractat de un autovehicul; 22. semiremorca - remorca a carei masa totala maxima autorizata este
preluata în parte de catre autovehiculul tragator; 23. remorca usoara - remorca a carei masa totala maxima autorizata nu
depaseste 750 kg; 24. masa totala maxima
autorizata - masa totala maxima a unui vehicul încarcat, declarata
admisibila de catre autoritatea competenta; 25. vehicul cu mase si/sau dimensiuni de gabarit depasite - vehiculul
care, datorita dimensiunilor sale ori marfurilor transportate, depaseste în
lungime, latime sau în înaltime limitele maxime ori masele maxime admise prin
legislatia în vigoare; 26. conducator -
persoana care determina punerea în miscare si actioneaza asupra directiei de
deplasare pe drum a vehiculelor si animalelor izolate sau în turma, celor de
tractiune, povara ori de calarie; 27. participant
la trafic - conducatorul sau pietonul care circula pe drumul public; 28. coloana
oficiala - autovehiculul sau grupul de autovehicule însotit de cel putin un
vehicul al politiei ce are în functiune mijloacele speciale sonore si
luminoase; 29. vehicul în circulatie internationala sau în trafic international - vehiculul
care, prin deplasarea sa, depaseste cel putin o frontiera de stat.
CAPITOLUL
II Vehiculele
-
SECTIUNEA 1
Starea tehnica a vehiculelor si controlul acesteia Art.
7. - Orice vehicul care circula pe drumurile publice trebuie sa corespunda
normelor tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si
folosinta conform destinatiei. Art. 8. - Autovehiculele si remorcile înmatriculate
în alte state pot circula în trafic international pe teritoriul României daca
îndeplinesc cel putin conditiile tehnice prevazute în Conventia internationala
asupra circulatiei rutiere, încheiata la Viena la 8 noiembrie 1968 si
ratificata de România prin Decretul nr. 318/1980. Art. 9. - (1) Pentru a fi înmatriculate,
înscrise si mentinute în circulatie, autovehiculele, remorcile si tramvaiele
se supun inspectiei tehnice. (2) Inspectia tehnica se efectueaza periodic în
statii autorizate, conform legislatiei în vigoare. (3) Pentru autovehiculele
apartinând Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne,
Serviciului Român de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului
de Protectie si Paza si Serviciului de Telecomunicatii Speciale, inspectia
tehnica se efectueaza în statii proprii, autorizate potrivit legii. Art. 10. -
(1) Este interzisa circulatia pe drumurile publice a vehiculelor care nu
corespund din punct de vedere tehnic, precum si în cazul în care termenul de
valabilitate al inspectiei tehnice a expirat. (2) Starea tehnica a
autovehiculelor, remorcilor si tramvaielor care circula pe drumurile publice se
verifica de catre politie împreuna cu institutiile abilitate de legislatia în
vigoare.
SECTIUNEA a 2-a Înmatricularea, înregistrarea
si radierea vehiculelor din evidenta circulatiei
Art. 11. - Proprietarii de
vehicule sunt obligati sa solicite înmatricularea sau înregistrarea acestora
înainte de a le pune în circulatie ori sa ceara radierea lor din evidente.
Art. 12. - (1) Pentru a circula pe drumurile publice vehiculele, cu
exceptia bicicletelor, ciclomotoarelor si a celor trase sau împinse cu mâna,
trebuie sa fie înmatriculate ori înregistrate, dupa caz, si sa poarte placute
de înmatriculare sau de înregistrare, ale caror forme si dimensiuni se
stabilesc prin regulamentul de aplicare a prezentei ordonante de urgenta,
denumit în continuare regulament. (2)
Tractoarele, precum si vehiculele care nu sunt supuse înmatricularii pot
circula pe drumurile publice numai pe traseele si în conditiile stabilite prin
regulament. Conducatorii
tractoarelor, masinilor si utilajelor autopropulsate agricole, forestiere sau
pentru lucrari sunt obligati sa posede permis de conducere valabil pentru
categoriile prevazute în regulament. Art. 13. - (1) Autovehiculele si remorcile
se înmatriculeaza permanent, temporar sau pentru probe la autoritatea
competenta în a carei raza proprietarii sau detinatorii îsi au domiciliul ori
resedinta, în conditiile stabilite prin regulament. Autovehiculele care apartin
Ministerului Apararii Nationale si Ministerului de Interne se înregistreaza la
aceste ministere si pot, dupa caz, sa fie înmatriculate si la autoritatea
competenta. (2) Autovehiculele si remorcile pot circula pâna la înmatriculare
cu numar de ordine provizoriu, pe baza unei autorizatii speciale eliberate de
autoritatea competenta. (3) Evidenta vehiculelor supuse înmatricularii se tine
la unitatea de politie competenta pe raza careia îsi are domiciliul sau
resedinta proprietarul. Art. 14. - Tramvaiele, troleibuzele, precum si
vehiculele care, datorita destinatiei lor, nu circula în mod obisnuit pe
drumurile publice se înregistreaza de catre consiliile locale în conditiile
stabilite în regulament. Art. 15. - (1) Persoanele care domiciliaza sau îsi
stabilesc domiciliul ori resedinta în România si detin autovehicule ori
remorci înmatriculate în alte state sunt obligate ca în termen de 90 de zile
sa le înmatriculeze în circulatie în România. (2) Termenul prevazut la alin.
(1) se calculeaza: a) de la data intrarii în tara a autovehiculului ori
remorcii, pentru persoanele care domiciliaza sau care au resedinta în România;
b) de la data stabilirii domiciliului ori resedintei, pentru persoanele care îsi
stabilesc domiciliul ori resedinta în România. (3) Pentru cetatenii straini ai
statelor cu care România a încheiat întelegeri bilaterale termenul prevazut
la alin. (1) se poate prelungi în conditiile stabilite în aceste întelegeri.
Art. 16. - (1) La data înmatricularii sau înregistrarii unui vehicul
autoritatea competenta elibereaza un certificat de înmatriculare ori de înregistrare,
dupa caz, precum si placute cu numere de înmatriculare sau de înregistrare.
(2) Este interzisa punerea în circulatie a unui vehicul care nu are montate
placute cu numere de înmatriculare sau de înregistrare atribuite de
autoritatea competenta. Art. 17. - Înmatricularea sau înregistrarea unui
vehicul se anuleaza de catre autoritatea care a efectuat-o, în cazul în care
aceasta operatiune s-a facut cu încalcarea normelor legale sau prin mijloace
frauduloase. Art. 18. - (1) Radierea din evidenta circulatiei a vehiculelor se
face la autoritatea care a efectuat înmatricularea si înregistrarea, astfel:
a) la cererea proprietarului; b) la trecerea vehiculelor în proprietatea altei
persoane; c) la schimbarea domiciliului sau sediului proprietarului pe raza
altei unitati de politie judetene sau a municipiului Bucuresti; d) la scoaterea
definitiva din România a autovehiculelor sau remorcilor; e) în cazul
schimbarii caroseriei sau sasiului autovehiculelor. (2) Radierea din evidenta
circulatiei a vehiculelor indisponibilizate prin instituirea unui sechestru
asigurator se poate face în baza hotarârii instantei de judecata, conform
legii, de catre autoritatea care a efectuat înmatricularea sau înregistrarea.
(3) Este interzisa circulatia pe drumurile publice a vehiculelor radiate din
evidenta. Art. 19. - (1) Înmatricularea, înregistrarea si radierea din
evidenta a vehiculelor se fac în conditiile stabilite prin regulament. (2)
Categoriile de vehicule care nu sunt supuse înmatricularii sau înregistrarii
se stabilesc prin instructiuni comune ale Ministerului de Interne si
Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
CAPITOLUL
III Conducatorii de vehicule
SECTIUNEA
1 Dispozitii generale
Art. 20. - (1) Conducatorii de autovehicule trebuie sa posede permis de
conducere si sa aiba vârsta minima de 18 ani împliniti, cu exceptia celor care
conduc un ciclomotor, care trebuie sa aiba cel putin vârsta minima de 16 ani împliniti.
(2) Conducatorii autovehiculelor care efectueaza transport public de persoane
trebuie sa aiba vârsta minima de 21 de ani împliniti si sa faca dovada ca sunt
angajati ai unui operator de transport, iar cei care conduc vehicule cu mase
si/sau dimensiuni de gabarit depasite sau care efectueaza transport de marfuri
trebuie sa posede atestat profesional. (3) Conditiile de obtinere a permisului
de conducere si a atestatului profesional se stabilesc prin regulament. (4)
Persoanele care nu au împlinit vârsta de 14 ani pot conduce biciclete numai pe
drumurile special amenajate si semnalizate corespunzator de catre
administratorul drumului respectiv. Art. 21. - (1) Cadrele medicale abilitate,
atunci când constata în cadrul atributiilor de serviciu ca o persoana care
poseda permis de conducere este inapta medical sau psihologic pentru a conduce
un autovehicul sau tramvai, sunt obligate sa comunice despre aceasta de îndata
politiei specializate în a carei raza teritoriala îsi desfasoara activitatea.
(2) Lista cu afectiunile medicale incompatibile cu calitatea de conducator de
autovehicule sau tramvaie se stabileste prin ordin al ministrului sanatatii si
familiei si se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I. Art. 22. -
(1) Conducatorii de autovehicule sau tramvaie trebuie sa aiba cunostintele si îndemânarea
necesare conducerii si sa fie apti din punct de vedere medical si psihologic.
(2) Conducatorii prevazuti la alin. (1) vor fi verificati periodic din punct de
vedere medical si psihologic. Politia poate propune examinarea medicala sau
psihologica, precum si verificarea cunoasterii regulilor de circulatie a
conducatorilor de autovehicule sau tramvaie ori de câte ori constata ca acestia,
prin modul de conducere sau comportamentul lor în trafic, pun în pericol
siguranta circulatiei. (3) Verificarea medicala si psihologica prevazuta la
alin. (1) si (2) se efectueaza în conditiile stabilite prin ordin comun al
ministrului sanatatii si familiei si al ministrului lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei. (4) Permisul de conducere al persoanei care este
declarata inapta medical sau psihologic pentru a conduce autovehicule ori
tramvaie se retrage de catre politia specializata si poate fi redobândit numai
dupa încetarea motivului pentru care s-a luat aceasta masura. În situatia în
care permisul a fost retras pe o durata mai mare de 3 ani, pentru a-l redobândi
titularul acestuia trebuie sa promoveze un test de cunoastere a regulilor de
circulatie.
SECTIUNEA a 2-a
Permisul de
conducere
Art. 23. - (1) Dreptul de a conduce un autovehicul sau tramvai pe drumurile publice
îl are numai persoana care poseda permis de conducere corespunzator categoriei
sau dovada înlocuitoare a acestuia cu drept de circulatie. (2) Au dreptul de a
conduce autovehicule sau tramvaie pe drumurile publice si persoanele care
urmeaza un curs de pregatire practica, în vederea obtinerii permisului de
conducere, numai în prezenta si sub supravegherea directa a unui instructor
autorizat în acest sens. (3) Persoanele care solicita prezentarea la examen în
vederea obtinerii permisului de conducere sau a unor noi categorii ale acestuia
trebuie sa îndeplineasca, potrivit legii, conditiile de vârsta, sa fie apte
din punct de vedere medical si psihologic si sa faca dovada pregatirii teoretice
si practice, prin cursuri organizate de unitati autorizate. (4) Programa de învatamânt
a unitatilor care organizeaza cursuri de pregatire, conform alin. (2), se
elaboreaza de Ministerul Educatiei si Cercetarii si se avizeaza de catre
Ministerul de Interne prin Inspectoratul General al Politiei Române. (5)
Categoriile de vehicule pentru care se elibereaza permise de conducere, precum
si conditiile concrete de obtinere a acestora se stabilesc prin regulament. (6)
Organizarea si desfasurarea cursurilor în vederea obtinerii permisului de
conducere se fac în baza unei metodologii elaborate de catre Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei împreuna cu Ministerul
Educatiei si Cercetarii si Ministerul de Interne. Art. 24. - (1) Permisul de
conducere se obtine pe baza de examen si se elibereaza de autoritatea
competenta. (2) Persoana care a
fost condamnata prin hotarâre judecatoreasca ramasa definitiva pentru o
infractiune la regimul circulatiei pe drumurile publice sau de omor, lovire ori
vatamare cauzatoare de moarte, vatamare corporala grava, tâlharie, ultraj sau
furtul unui autovehicul poate fi admisa la examenul pentru obtinerea permisului
de conducere sau a brevetului de conducator, în conditiile prevazute la art.
103 alin. (1) lit. a) si b). (3) Permisul de conducere se anuleaza daca a fost
obtinut cu încalcarea normelor legale sau prin mijloace frauduloase. Art. 25. -
(1) Pentru conducatorii de autovehicule care au mai putin de un an practica în
conducere se stabilesc reguli suplimentare de circulatie prin regulament.
(2) Autovehiculele conduse de persoane care au mai putin de un an
practica în conducere vor purta un semn distinctiv, în conditiile stabilite
prin regulament. Art. 26. - (1) Persoanele care domiciliaza sau îsi stabilesc
domiciliul ori resedinta în România si sunt titulari ai permiselor de
conducere obtinute în strainatate sunt obligate ca în termen de 90 de zile sa
le preschimbe cu permise de conducere românesti, în conditiile stabilite prin
regulament. (2) Termenul prevazut la alin. (1) se calculeaza: a) de la data
intrarii acestora în tara, pentru persoanele care domiciliaza sau care au
resedinta în România; b) de la data stabilirii domiciliului ori resedintei,
pentru persoanele care îsi stabilesc domiciliul ori resedinta în România. (3)
În cazul titularilor permiselor de conducere obtinute într-un stat care nu
este membru al Conventiei internationale asupra circulatiei rutiere, încheiata
la Viena la 8 noiembrie 1968, si care nu pot fi preschimbate în conformitate cu
reglementarile legale, acestia se pot prezenta la examen pentru obtinerea
dreptului de a conduce un autovehicul pe teritoriul României fara a urma în
acest scop un curs de pregatire. (4) Este interzisa detinerea simultana a mai
mult de un permis de conducere national. Art. 27. - (1) Persoanele care îsi
stabilesc domiciliul ori resedinta în România pot sustine examenul pentru
obtinerea permisului de conducere la autoritatile competente pe a caror raza îsi
au domiciliul sau resedinta. (2) Cetatenii români cu domiciliul în strainatate
si resedinta în România pot sustine examenul în vederea obtinerii permisului
de conducere, în conditiile stabilite la alin. (1). Art. 28. - (1)
Recunoasterea permiselor de conducere si a certificatelor de înmatriculare a
autovehiculelor emise în alte state se face în conditiile prevazute de
Conventia internationala asupra circulatiei rutiere, încheiata la Viena la 8
noiembrie 1968, cu exceptia cazurilor în care prin acorduri bilaterale sau prin
acte internationale ratificate de România sau la care România a aderat se
prevede altfel. (2) Permisele de conducere ale membrilor misiunilor diplomatice
si oficiilor consulare straine, ale corespondentilor de presa straini, precum si
ale reprezentantilor organizatiilor economice, culturale sau ale altor asemenea
organizatii straine, cu statut diplomatic, eliberate de autoritatile competente
din alte state, vor fi recunoscute ca valabile în România pe baza de
reciprocitate. Art. 29. - Evidenta conducatorilor de autovehicule sau tramvaie
se tine la unitatea de politie competenta pe a carei raza titularul îsi are
domiciliul sau resedinta.
CAPITOLUL
IV Semnalizarea rutiera
Art.
30. - (1) Mijloacele de semnalizare rutiera sunt: a) semnalele luminoase; b)
indicatoarele; c) marcajele. (2) Mijloacele de semnalizare rutiera se constituie
într-un sistem unitar si coerent, se realizeaza si se instaleaza astfel încât
sa fie observate cu usurinta si din timp de catre cei carora li se adreseaza si
trebuie sa fie în deplina concordanta între ele si într-o stare tehnica de
functionare corespunzatoare. (3) Mijloacele de semnalizare rutiera, precum si
orice alte dispozitive speciale de acest fel se executa, se instaleaza si se întretin
prin grija administratorului drumului public. Instalarea acestora se executa
numai cu acordul prealabil al politiei. (4) Semnalizarea si presemnalizarea
intersectiilor dintre doua drumuri de categorii diferite se executa, se
instaleaza si se întretin de catre administratorul fiecarui drum. (5)
Indicatoarele de reglementare a prioritatii de trecere si semnalele cu lumini
albe si alternativ-intermitente, precum si de avertizare sonora de la trecerile
la nivel cu calea ferata se instaleaza si se întretin de administratorii cailor
ferate. (6) Mijloacele de semnalizare rutiera pot fi însotite si de dispozitive
speciale de avertizare. (7) Se interzic: a) amplasarea, în zona drumului
public, de constructii, panouri sau dispozitive ce pot fi confundate cu
indicatoarele ori instalatiile ce servesc la semnalizarea rutiera ori realizarea
de amenajari, care sunt de natura sa stânjeneasca participantii la trafic sau
sa le distraga atentia, punând în pericol siguranta circulatiei; b) lipirea de
afise, inscriptii sau înscrisuri pe indicatoarele ori dispozitivele ce servesc
la semnalizarea rutiera, inclusiv pe suporturile acestora. Art. 31. - Ordinea de
prioritate între diferitele tipuri de mijloace de semnalizare rutiera si
semnalele agentilor de circulatie este urmatoarea: a) semnalele speciale de
avertizare, luminoase si/sau sonore; b) semnalele si indicatiile agentului de
politie rutiera; c) semnalizarea temporara care modifica regimul normal de
desfasurare a circulatiei; d) semnalele luminoase; e) indicatoarele; f)
marcajele. Art. 32. - (1) Semnalele speciale luminoase de avertizare sunt: a)
lumina rosie, care poate fi folosita numai de catre autovehiculele apartinând
politiei si pompierilor; b) lumina albastra, care poate fi folosita doar de
catre autovehiculele apartinând politiei, jandarmeriei, politiei de frontiera,
serviciului de ambulanta, protectiei civile, Ministerului Apararii Nationale si
de cele destinate controlului circulatiei vehiculelor din parcul propriu sau
care însotesc coloane militare, de cele ale unitatilor speciale ale Serviciului
Român de Informatii si ale Serviciului de Protectie si Paza, de cele ale
Ministerului Justitiei - Directia Generala a Penitenciarelor, precum si de cele
ale procurorilor criminalisti din Ministerul Public si ale Parchetului National
Anticoruptie, atunci când se deplaseaza în actiuni de interventie sau în
misiuni care au caracter de urgenta; c) lumina galbena, care poate fi folosita
de catre autovehiculele cu gabarite sau mase depasite ori care însotesc
asemenea autovehicule, de cele care transporta substante periculoase, de cele
destinate întretinerii, repararii sau executarii unor lucrari de drumuri,
curateniei strazilor, deszapezirii sau tractarii autovehiculelor ramase în
pana, precum si de tractoarele sau utilajele agricole. (2) Inspectoratul General
al Politiei Române poate autoriza utilizarea dispozitivelor speciale sonore de
avertizare montate pe autovehiculele apartinând unor institutii, în conditiile
stabilite prin regulament. (3) Mijloacele speciale sonore de avertizare sunt
echipamente ce se instaleaza numai pe autovehiculele prevazute la alin. (1) lit.
a) si b). (4) Pe autovehiculele apartinând politiei pot fi instalate
dispozitive luminoase cu mesaje variabile. (5) Conditiile de folosire a
semnalelor de avertizare, luminoase si/sau sonore, se stabilesc prin regulament.
Art. 33. - (1) Semnalizarea si amenajarile rutiere de pe drumurile publice
situate în vecinatatea unitatilor de învatamânt, pietelor, târgurilor si
spitalelor sunt obligatorii si se efectueaza de catre administratorul drumului
respectiv. (2) Semnalizarea sectoarelor de drum pe care se executa lucrari este
obligatorie si se efectueaza de catre executantul lucrarilor astfel încât sa
se asigure deplasarea în siguranta a tuturor participantilor la trafic. (3)
Semnalizarea si amenajarile rutiere se realizeaza în conditiile stabilite prin
regulament. Art. 34. - Conditiile de circulatie pe viaducte si în tunele,
precum si semnalizarea acestora se stabilesc prin regulament.
CAPITOLUL V
Reguli de circulatie SECTIUNEA
1 Obligatiile participantilor la
trafic
Art. 35. - Participantii la trafic trebuie sa aiba un comportament care sa
asigure fluenta si siguranta circulatiei, sa nu puna în pericol viata sau
integritatea corporala a persoanelor si sa nu aduca prejudicii proprietatii
publice sau private. Art. 36. - (1) Conducatorii de autovehicule si pasagerii
acestora, care ocupa locuri prevazute prin constructie cu centuri sau
dispozitive de siguranta omologate, sunt obligati sa le poarte în timpul
circulatiei pe drumurile publice, cu exceptia cazurilor prevazute în
regulament. (2) Conducatorii si pasagerii motocicletelor si ciclomotoarelor sunt
obligati sa poarte în timpul circulatiei pe drumurile publice casca de
protectie omologata. Art. 37. - (1) Conducatorii de vehicule sunt obligati sa
opreasca cât mai aproape de bordura sau acostament la trecerea autovehiculelor
politiei si pompierilor aflate în misiune si care au în functiune semnalele
acustice si pe cele luminoase de culoare rosie. (2) Conducatorii de vehicule
sunt obligati sa reduca viteza, sa circule cât mai aproape de bordura sau
acostament si sa acorde prioritate la trecerea autovehiculelor apartinând
institutiilor prevazute la art. 32 alin. (1) lit. b) si care au în functiune
dispozitivele sonore si luminoase. (3)
În situatiile prevazute la alin. (1) si (2) pietonilor le este interzisa
traversarea. (4) Participantii la trafic sunt obligati sa respecte semnalele
politistilor de frontiera, ale îndrumatorilor de circulatie ai Ministerului
Apararii Nationale, agentilor cailor ferate, personalului autorizat din zona
lucrarilor pe drumurile publice, echipajelor scolare de circulatie care
actioneaza în imediata apropiere a unitatilor de învatamânt, precum si ale
orbilor, potrivit prevederilor din regulament. Art. 38. - Conducatorii de
autovehicule si tramvaie sunt obligati ca, la solicitarea politistului, sa se
supuna testarii aerului expirat sau, dupa caz, examinarii medicale si recoltarii
probelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei ori a consumului de
produse sau substante stupefiante ori a medicamentelor cu efecte similare
acestora. Art. 39. - Detinatorii de vehicule sunt obligati sa comunice politiei,
la cererea acesteia, identitatea persoanei careia i-au încredintat vehiculul
pentru a fi condus pe drumurile publice. Art. 40. - (1) Regulile de circulatie
pe drumurile publice, aplicabile autovehiculelor cu mase si/sau dimensiuni de
gabarit depasite ori care transporta marfuri sau produse periculoase, se
stabilesc prin regulament. (2) Conducatorii auto care efectueaza transport
public de persoane sau de substante ori produse periculoase, precum si cei care
conduc autovehicule cu mase si/sau dimensiuni de gabarit depasite sunt obligati
sa posede un atestat profesional, eliberat de autoritatea competenta.
SECTIUNEA
a 2-a Reguli pentru circulatia
vehiculelor :
1. Pozitii în timpul mersului si circulatia pe benzi
Art. 41. - (1) Vehiculele
circula pe partea dreapta a drumului public, cât mai aproape de marginea partii
carosabile, în directia de mers, cu respectarea semnificatiei semnalizarii
rutiere sau a regulilor de circulatie. (2) Vehiculele cu tractiune animala, cele
trase sau împinse cu mâna, animalele de tractiune, povara sau calarie, precum
si cele izolate sau în turma, atunci când circula pe drumurile publice pe care
le este permis accesul, trebuie sa fie mentinute cât mai aproape de marginea
din dreapta a drumului, corespunzator sensului de circulatie. (3) Daca un drum
este prevazut cu o pista speciala destinata circulatiei biciclistilor, acestia,
precum si ciclomotoristii vor circula numai pe aceasta pista. Art. 42. - Când
circulatia se desfasoara pe doua sau mai multe benzi pe sens, acestea se
folosesc de catre conducatorii de vehicule în functie de intensitatea
traficului si de viteza de deplasare. Art. 43. - Daca un drum este prevazut cu o
banda destinata vehiculelor lente sau transportului public de persoane,
semnalizata ca atare, acestea vor circula numai pe banda respectiva.
¤
2. Semnalele conducatorilor de vehicule
Art.
44. - (1) Pe drumurile publice conducatorii de vehicule pot folosi mijloacele de
avertizare sonora si luminoasa, montate prin constructie si omologate, în
conditiile stabilite prin regulament. (2) Se interzice detinerea în
autovehicule, montarea pe acestea sau folosirea în circulatia pe drumurile
publice a mijloacelor speciale de avertizare sonora si luminoasa specifice
autovehiculelor prevazute la art. 32 alin. (1). ¤
3. Depasirea Art. 45. - Depasirea
este manevra prin care conducatorul unui vehicul îl devanseaza pe un altul,
aflat în mers sau imobilizat, daca prin aceasta se trece peste axul
longitudinal al drumului sau peste marcajul de separare a sensurilor de
circulatie. Art. 46. - (1) Depasirea se efectueaza, de regula, pe partea stânga.
(2) Depasirea vehiculului al carui conducator a semnalizat intentia si s-a încadrat
corespunzator parasirii sensului de mers spre stânga se face prin partea
dreapta daca între el si acostamentul drumului exista spatiu suficient pentru
efectuarea acestei manevre. ¤
4. Trecerea pe lânga vehiculele care circula din sens opus Art.
47. - Conducatorii vehiculelor care circula din sensuri opuse trebuie sa
pastreze între ei o distanta laterala suficienta si, la nevoie, sa circule cât
mai aproape de marginea partii carosabile corespunzatoare sensului lor de
circulatie. ¤
5. Viteza si distanta dintre vehicule Art.
48. - (1) Conducatorul de vehicul trebuie sa respecte regimul legal de viteza si
sa o adapteze în functie de conditiile de drum, astfel încât sa poata efectua
orice manevra în conditii de siguranta. (2) Administratorul drumului public
este obligat sa stabileasca cu acordul politiei regimul de viteza pe sectoarele
de drum aflate în administrarea sa, în functie de caracteristicile drumului si
de intensitatea traficului. Art. 49. - Conducatorul unui vehicul care circula în
spatele altuia are obligatia de a pastra o distanta suficienta fata de acesta,
pentru evitarea coliziunii în cazul reducerii bruste a vitezei sau al opririi
neasteptate. Art. 50. - Este interzisa desfasurarea de întreceri cu vehicule
sau animale pe drumurile publice, cu exceptia întrecerilor sportive care se pot
organiza pe drumurile publice numai cu autorizarea administratorului drumului
respectiv, cu avizul politiei. Art. 51. - Administratorul drumului public este
obligat sa ia masuri pentru efectuarea de amenajari în vederea limitarii
vitezei de circulatie a vehiculelor în zonele cu risc sporit de accident, numai
cu acordul politiei. ¤
6. Reguli referitoare la manevre Art.
52. - Conducatorul de vehicul care executa o manevra de iesire dintr-un rând de
vehicule stationate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o alta
banda de circulatie sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmeaza
sa efectueze o întoarcere ori sa mearga cu spatele este obligat sa semnalizeze
si sa se asigure în prealabil ca o poate face fara sa puna în pericol
siguranta celorlalti participanti la trafic. Art. 53. - Înainte de a schimba
directia de mers conducatorul de vehicul trebuie sa îsi anunte intentia în mod
clar si vizibil, cu ajutorul luminilor de semnalizare a directiei vehiculului
sau, în lipsa acestora, cu bratul. Semnalizarea trebuie sa se mentina pe întreaga
durata a manevrei. ¤
7. Intersectii si obligatia de a ceda trecerea Art.
54. - Intersectiile sunt: a) cu circulatie nedirijata; b) cu circulatie
dirijata. În aceasta categorie sunt incluse si intersectiile în care
circulatia se desfasoara în sens giratoriu. Art. 55. - La apropierea de o
intersectie conducatorul de vehicul trebuie sa circule cu o viteza care sa îi
permita oprirea, pentru a acorda prioritate de trecere participantilor la trafic
care au acest drept. Art. 56. - (1) La intersectiile cu circulatie nedirijata
conducatorul de vehicul este obligat sa cedeze trecerea tuturor vehiculelor care
vin din partea dreapta. (2) La intersectiile cu circulatie dirijata prin
indicatoare, semafoare sau de catre agenti de circulatie conducatorul de vehicul
este obligat sa respecte semnificatia sau indicatiile acestora. (3) În
intersectiile cu sens giratoriu vehiculele care circula în interiorul acestora
au prioritate fata de cele care urmeaza sa patrunda în intersectie. Art. 57. -
Conducatorul de vehicul care patrunde pe un drum public venind de pe un drum
lateral de categorie inferioara are obligatia de a acorda prioritate de trecere
tuturor vehiculelor care circula pe acel drum. Art. 58. - (1) În intersectiile
cu circulatie nedirijata conducatorul de vehicul este obligat sa acorde
prioritate de trecere vehiculelor care circula pe sine. Acestea pierd
prioritatea de trecere când efectueaza virajul spre stânga sau când
semnalizarea rutiera din acea zona stabileste o alta regula de circulatie. (2)
În intersectiile cu circulatie dirijata prin semnale luminoase vehiculele care
vireaza la stânga acorda prioritate de trecere vehiculelor care circula din
sens opus. (3) În intersectiile cu circulatie dirijata prin indicatoare de
prioritate regula prioritatii de dreapta se respecta numai în cazul în care
doua vehicule urmeaza sa se întâlneasca, fiecare intrând în intersectie de
pe un drum semnalizat cu un indicator având aceeasi semnificatie de prioritate
sau de pierdere a prioritatii. (4) Când un semafor cu trei culori are o lumina
verde suplimentara montata la acelasi nivel cu lumina verde normala a
semaforului, sub forma unei sageti verzi pe fond negru, cu vârful spre dreapta,
aprinderea acesteia semnifica permisiunea pentru vehicule de a-si continua
drumul în directia indicata de sageata, indiferent de culoarea semaforului
electric, cu conditia acordarii prioritatii de trecere vehiculelor si pietonilor
care au drept de circulatie. ¤
8. Trecerea la nivel cu calea ferata Art.
59. - (1) Participantii la trafic trebuie sa dea dovada de prudenta sporita la
apropierea si traversarea liniilor de cale ferata curenta sau industriala, dupa
caz. (2) La trecerea la nivel cu o cale ferata curenta, prevazuta cu bariere sau
semibariere, conducatorii de vehicule sunt obligati sa opreasca în dreptul
indicatorului ce obliga la oprire, daca acestea sunt în curs de coborâre sau
în pozitie orizontala ori semnalele sonore si luminoase care anunta apropierea
trenului sunt în functiune. (3) La trecerea la nivel cu o cale ferata
industriala, semnalizata corespunzator, conducatorii de vehicule sunt obligati
sa se conformeze semnificatiei semnalelor agentului de cale ferata.
¤
9. Oprirea, stationarea si parcarea Art.
60. - (1) Se considera oprire imobilizarea voluntara a unui vehicul pe drumul public, pe o
durata de cel mult 5 minute. Peste aceasta durata imobilizarea se considera
stationare. (2) Se considera parcare stationarea
vehiculelor în spatii special amenajate. (3) Vehiculul oprit sau stationat pe
partea carosabila trebuie asezat lânga si în paralel cu marginea acesteia, pe
un singur rând, daca printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel.
Motocicletele fara atas, ciclomotoarele si bicicletele pot fi oprite sau
stationate si câte doua, una lânga alta. Art. 61. - Politia poate dispune
ridicarea si depozitarea în spatii special amenajate a vehiculelor oprite sau
stationate neregulamentar pe partea carosabila si care constituie un obstacol
pentru circulatia publica. Contravaloarea cheltuielilor pentru transportul si
depozitarea vehiculului oprit sau stationat neregulamentar se suporta de
proprietarul acestuia. Art. 62. - Oprirea, stationarea sau parcarea pe drumul
public este permisa numai în conditiile prevazute în regulament.
SECTIUNEA
a 3-a Reguli pentru alti
participanti la trafic
Art. 63. - Conducatorii de
vehicule care circula pe banda situata lânga marginea partii carosabile au
obligatia sa permita vehiculelor care efectueaza transport public de persoane sa
reintre în trafic din statiile prevazute cu alveole. Art. 64. - Pentru a
circula pe drumurile publice bicicletele si ciclomotoarele trebuie sa fie
echipate cu mijloace de iluminare si dispozitive reflectorizant-fluorescente.
Art. 65. - (1) Vehiculele cu tractiune animala, animalele de povara, de
tractiune sau calarie, precum si animalele izolate sau în turma nu pot fi
conduse pe drumurile nationale, în municipii si orase, precum si pe drumurile
la începutul carora exista indicatoare care le interzic accesul. (2) În
cazurile prevazute la alin. (1) administratorul drumului public este obligat sa
amenajeze drumuri laterale destinate circulatiei acestora, potrivit
competentelor stabilite prin lege. (3) Pentru a circula pe drumurile publice pe
care le este permis accesul animalele, vehiculele trase sau împinse cu mâna,
animalele de povara, de tractiune sau calarie vor avea câte un conducator, iar
vehiculele cu tractiune animala trebuie sa fie echipate si cu mijloace de
iluminare si dispozitive reflectorizant-fluorescente. Art. 66. - (1) Pietonii
sunt obligati sa foloseasca numai trotuarul sau, în lipsa acestuia, sa circule
pe partea stânga a drumului, în directia lor de mers, cât mai aproape de
marginea partii carosabile, conformându-se regulilor de circulatie. (2) Sunt
asimilate pietonilor persoanele cu handicap locomotor ce se deplaseaza cu
vehicule de constructie speciala, precum si cele care folosesc patine sau alte
dispozitive cu rotile. Art. 67. - (1) Conducatorilor de vehicule sau de animale
le este interzis sa întrerupa deplasarea coloanelor militare, grupurilor
organizate autorizate si a cortegiilor. (2) Coloanele militare, grupurile
organizate autorizate si cortegiile se vor deplasa pe drumurile publice astfel
încât sa nu puna în pericol circulatia celorlalti participanti la trafic.
SECTIUNEA
a 4-a Circulatia pe autostrazi
Art. 68. - (1) Pe autostrazi este interzisa circulatia pietonilor,
autovehiculelor cu gabarite sau mase depasite, cu exceptia celor autorizate, a
vehiculelor cu tractiune animala, a animalelor, vehiculelor trase sau împinse
cu mâna, bicicletelor, ciclomotoarelor, tractoarelor si masinilor
autopropulsate pentru lucrari agricole, precum si a vehiculelor care, prin
constructie sau din alte cauze, nu pot depasi viteza de 50 km/h. (2) De
asemenea, pe autostrazi sunt interzise învatarea conducerii unui vehicul, încercarile
prototipurilor de sasiuri si de autovehicule, manifestatiile, defilarile,
caravanele publicitare, antrenamentele si competitiile sportive de orice fel,
precum si cortegiile. (3) Se interzic circulatia si imobilizarea voluntara sau
abandonarea autovehiculelor pe banda pentru stationarea de urgenta, cu exceptia
cazurilor de forta majora. (4) Circulatia autovehiculelor destinate
transportului public de persoane sau de marfuri se efectueaza numai pe banda
marginala din partea dreapta a autostrazii.
SECTIUNEA a 5-a Obligatii în caz
de accident
Art. 69. - (1)
Conducatorul implicat într-un accident de circulatie de pe urma caruia a
rezultat moartea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii unei
persoane este obligat sa ia masuri de anuntare imediata a politiei, sa nu
modifice sau sa stearga urmele accidentului si sa nu paraseasca locul faptei.
(2) Orice persoana care este implicata sau are cunostinta de producerea unui
accident de circulatie soldat cu moartea sau vatamarea integritatii corporale
ori a sanatatii uneia sau mai multor persoane, precum si în situatia în care
în eveniment este implicat un vehicul care transporta marfuri periculoase este
obligata sa anunte de îndata politia si sa apeleze numarul unic pentru urgente
112, existent în retelele de telefonie din România. Art. 70. - Conducatorului
implicat într-un accident de circulatie îi este interzis consumul de alcool
sau de substante ori produse stupefiante sau medicamente cu efecte similare
acestora, dupa producerea evenimentului pâna la testarea concentratiei
alcoolului în aerul expirat sau recoltarea probelor biologice. Art. 71. -
Conducatorul implicat într-un accident de circulatie de pe urma caruia au
rezultat numai pagube materiale este obligat sa îl anunte în termen de 48 de
ore la cea mai apropiata unitate de politie sau la formatiunea de politie
specializata. Art. 72. - Detinatorul vehiculului avariat într-un accident de
circulatie este obligat sa ceara politiei specializate autorizatia scrisa,
pentru a efectua reparatiile necesare. Art. 73. - Societatile de asigurari sunt
obligate sa comunice politiei periodic datele referitoare la vehiculele
asigurate si la conducatorii auto implicati în accidente de circulatie.
SECTIUNEA a 6-a Circulatia
autovehiculelor în trafic international
Art. 74. - (1) Autovehiculele si remorcile înmatriculate în România pot trece
frontiera de stat pe drumurile publice, daca îndeplinesc conditiile cerute
pentru a fi admise în circulatia internationala, iar conducatorii lor poseda
permis de conducere valabil, conform prevederilor Conventiei internationale
asupra circulatiei rutiere, încheiata la Viena la 8 noiembrie 1968. (2)
Autovehiculele si remorcile înmatriculate în alte state pot circula pe
drumurile publice din România daca îndeplinesc conditiile cerute pentru a fi
admise în circulatia interna tionala, dar numai în perioada cât sunt
asigurate pentru cazurile de raspundere civila ca urmare a pagubelor produse
prin accidente de autovehicule. Art. 75. - Persoanele care domiciliaza în alte
state, venite temporar în România, pot conduce autovehicule pe drumurile
publice daca poseda permis valabil, eliberat de autoritatea competenta din
statul respectiv, dupa modelul stabilit în Conventia internationala asupra
circulatiei rutiere, încheiata la Viena la 8 noiembrie 1968, la care România
este parte, de asociatii afiliate la Federatia Internationala a Automobilului
ori la Alianta Internationala de Turism sau a carui valabilitate este
recunoscuta pe baza de reciprocitate.
CAPITOLUL VI Infractiuni si pedepse
Art. 76. - Încalcarea dispozitiilor prevazute în prezenta ordonanta de urgenta
atrage raspunderea civila, administrativa si contraventionala sau penala, dupa
caz. Art. 77. - (1) Punerea în
circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul ori remorci neînmatriculate
sau a unui tramvai neînregistrat se pedepseste cu închisoare de la 1 la 3 ani.
(2) Punerea în circulatie sau conducerea pe drumurile publice a unui
autovehicul cu numar fals de înmatriculare ori tractarea unei remorci cu numar
fals de înmatriculare se pedepseste cu închisoare de la 1 la 5 ani. (3)
Conducera pe drumurile publice a unui autovehicul care nu are drept de
circulatie în România sau a unui autovehicul al carui certificat de înamtriculare
a fost retinut pentru defectiuni tehnice grave la sistemul de directie ori frânare
si ale carui placute cu numerele de înmatriculare au fost retrase se pedepseste
cu închisoare de la 6 luni la 2 ani. Art. 78. - (1) Conducerea pe drumurile
publice a unui autovehicul ori a unui tramvai de catre o persoana fara permis de
conducere se pedepseste cu închisoare de la 1 la 5 ani. (2) Conducerea pe
drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai, de catre o persoana al carei
permis de conducere este necorespunzator categoriei din care face parte
vehiculul respectiv ori acesta i-a fost retras sau anulat ori careia exercitarea
dreptului de a conduce i-a fost suspendata, se pedepseste cu închisoare de la 6
luni la 3 ani sau cu amenda. (3) Cu pedeapsa prevazuta la alin. (2) se
sanctioneaza si persoana care încredinteaza cu stiinta un autovehicul sau
tramvai, pentru conducerea pe drumurile publice, unei persoane care se afla în
una dintre situatiile prevazute la alin. (1) si (2) sau unei persoane care
sufera de o boala psihica ori se afla sub influenta unor produse ori substante
stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora. Art. 79. - (1)
Conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul sau tramvai de catre o
persoana care are o îmbibatie alcoolica de peste 0,80 g/l alcool pur în sânge
ori o concentratie ce depaseste 0,40 mg/l alcool pur în aerul expirat sau care
se afla sub influenta unor substante ori produse stupefiante sau medicamente cu
efecte similare acestora se pedepseste cu închisoare de la 1 la 5 ani. (2)
Lista substantelor cu efect psihoactiv contraindicate conducatorilor de
autovehicule si tramvaie se stabileste de catre Ministerul Sanatatii si Familiei
si se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I. (3) Daca persoana
aflata în una dintre situatiile prevazute la alin. (1) si (2) efectueaza
transport public de persoane ori transporta substante sau produse periculoase,
pedeapsa este închisoare de la 2 la 7 ani. (4) Refuzul, împotrivirea sau
sustragerea unei persoane care conduce pe drumurile publice un autovehicul sau
tramvai de a se supune recoltarii probelor biologice în vederea stabilirii
alcoolemiei ori a consumului de produse sau substante stupefiante ori a
medicamentelor cu efecte similare acestora sau testarii aerului expirat se
pedepseste cu închisoare de la 1 la 5 ani. Art. 80. - (1) Stabilirea
concentratiei de alcool în sânge se face în institutiile medico-legale, în
conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Sanatatii si
Familiei si avizate de Ministerul de Interne, iar în aerul expirat, de catre
politia specializata, cu ajutorul unui mijloc tehnic certificat, potrivit legii.
(2) Conducatorul auto testat cu un mijloc tehnic certificat poate solicita si
recoltarea probelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei. (3) Starea de
influenta a produselor ori substantelor stupefiante sau a medicamentelor cu
efecte similare acestora se constata de catre personal medical autorizat. Art.
81. - (1) Parasirea locului accidentului fara încuviintarea politiei ori a
procurorului care efectueaza cercetarea locului faptei, precum si modificarea
sau stergerea urmelor accidentului de catre conducatorul oricarui vehicul
angajat într-un accident de circulatie de pe urma caruia a rezultat uciderea
sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor
persoane ori daca accidentul s-a produs ca urmare a unei infractiuni se
pedepsesc cu închisoare de la 2 la 7 ani. (2) Pot parasi locul accidentului
fara încuviintarea prevazuta la alin. (1): a) conducatorii autovehiculelor
apartinând politiei, serviciului de ambulanta, pompierilor, apararii civile,
Ministerului Apararii Nationale (destinate controlului circulatiei vehiculelor
din parcul propriu sau care însotesc coloane militare), jandarmeriei,
unitatilor speciale ale Serviciului Român de Informatii si Serviciului de
Protectie si Paza, care au în functiune dispozitivele de avertizare sonora si
luminoasa si se afla în misiune; b) conducatorii vehiculelor care, în lipsa
altor mijloace de transport, ei însisi transporta persoanele ranite la cea mai
apropiata unitate sanitara în masura a da asistenta medicala necesara, daca se
înapoiaza imediat la locul accidentului. (3) Conducatorii vehiculelor prevazute
la alin. (2) lit. a) vor anunta de îndata unitatea de politie pe a carei raza
s-a produs accidentul, urmând ca dupa terminarea misiunii sa se prezinte la
sediul acesteia în vederea întocmirii actelor de constatare. Art. 82. - (1)
Consumul de alcool sau de produse ori substante stupefiante sau al
medicamentelor cu efecte similare acestora, dupa producerea unui accident de
circulatie de pe urma caruia a rezultat moartea sau vatamarea integritatii
corporale ori a sanatatii uneia sau mai multor persoane, pâna la testarea
alcoolului în aerul expirat sau recoltarea probelor biologice, se pedepseste cu
închisoare de la 1 la 5 ani. (2) Nu constituie infractiune consumul de
medicamente cu efecte similare produselor sau substantelor stupefiante, dupa
producerea accidentului de circulatie si pâna la sosirea politiei la fata
locului, daca acestea sunt administrate de personal medical autorizat, în cazul
în care acestea sunt impuse de starea de sanatate sau de vatamarea corporala a
conducatorului auto. Art. 83. - Neîndeplinirea
obligatiilor prevazute la art. 21 alin. (1) de catre cadrele medicale abilitate,
în cazul producerii unui accident de circulatie de pe urma caruia a rezultat
moartea sau vatamarea integritatii corporale ori a sanatatii uneia sau mai
multor persoane, ca urmare a afectiunilor medicale ale conducatorului auto, se
pedepseste cu închisoare de la 1 la 5 ani. Art. 84. - (1) Distrugerea,
degradarea ori aducerea în stare de neîntrebuintare, cu intentie, a
indicatoarelor, semafoarelor, amenajarilor rutiere sau a vehiculelor ori crearea
de obstacole pe carosabil, daca prin aceasta se pune în pericol siguranta
circulatiei pe drumurile publice, se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 2
ani sau cu amenda. (2) Instalarea de mijloace de semnalizare rutiera sau
modificarea pozitiilor acestora, fara autorizatie eliberata de autoritatile
competente, de natura sa induca în eroare participantii la trafic, daca prin
aceasta s-a cauzat producerea unui accident de circulatie, se pedepseste cu închisoare
de la 6 luni la 3 ani. (3) Organizarea sau participarea la concursuri
neautorizate, precum si blocarea cu intentie a drumului public cu obiecte sau
vehicule ori de catre una ori mai multe persoane, daca prin aceasta se pune în
pericol siguranta circulatiei ori se aduce atingere dreptului la libera
circulatie a celorlalti participanti la trafic, se pedepsesc cu închisoare de
la 3 luni la 2 ani. Art. 85. - (1) Neîndeplinirea sau îndeplinirea defectuoasa
a atributiilor de verificare tehnica ori inspectie tehnica a autovehiculelor,
remorcilor sau tramvaielor, de catre cei care au asemenea îndatoriri ori a
celor referitoare la efectuarea unor reparatii sau interventii tehnice, în
cazul în care au avut ca urmare producerea unui accident de circulatie, se
pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 5 ani. (2) Repararea autovehiculelor
având urme de accident, fara autorizatia eliberata de politie, se pedepseste cu
închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda. Art. 86. - (1) Eliberarea
autorizatiei pentru lucrari de construire, modificare, modernizare sau de
reabilitare a drumului public, amplasarea unor constructii, panouri sau reclame
publicitare în zona drumului, fara acordul politiei specializate, se pedepseste
cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda. (2) Cu pedeapsa prevazuta la
alin. (1) se sanctioneaza si persoana care nu respecta conditiile stabilite de
politia specializata pentru amenajarea accesului rutier la drumul public, în
cazul constructiilor amplasate în zona acestuia, daca prin aceasta se pun în
pericol fluenta si securitatea rutiera. (3) Neluarea masurilor pentru
semnalizarea trecerilor la nivel cu calea ferata, precum si modificarea acestora
fara acordul politiei specializate se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3
ani sau cu amenda. CAPITOLUL
VII Raspunderea contraventionala Art.
87. - (1) Încalcarea dispozitiilor prezentei ordonante de urgenta, altele decât
cele care întrunesc elementele constitutive ale unei infractiuni, constituie
contraventie si se sanctioneaza cu avertisment ori cu amenda ca sanctiune
principala si, dupa caz, cu una dintre sanctiunile contraventionale
complementare prevazute de prezenta ordonanta de urgenta. (2) Sanctiunile
contraventionale prevazute la alin. (1) se aplica contravenientilor, persoane
fizice ori juridice. Art. 88. - (1) Sanctiunile contraventionale complementare
au ca scop înlaturarea unei stari de pericol si preîntâmpinarea savârsirii
altor fapte interzise de lege si sunt urmatoarele: a) retinerea permisului de
conducere, a atestatului profesional, a certificatului de înmatriculare ori înregistrare
sau a placutelor cu numerele de înmatriculare; b) retragerea permisului de
conducere; c) suspendarea exercitarii dreptului de a conduce pe timp limitat; d)
anularea permisului de conducere; e) confiscarea bunurilor destinate ori
folosite la savârsirea contraventiilor prevazute de prezenta ordonanta de
urgenta; f) imobilizarea vehiculului. (2) Retinerea permisului de conducere ori
a certificatului de înmatriculare sau înregistrare se face de catre politie, o
data cu constatarea faptei pentru care se dispune una dintre sanctiunile
contraventionale complementare prevazute la alin. (1), eliberându-se
titularului o dovada înlocuitoare, cu sau fara drept de circulatie. (3)
Retragerea permisului de conducere se dispune de catre politie când titularul
acestuia a fost declarat inapt pentru a conduce vehicule pe drumurile publice de
catre o institutie medicala autorizata. (4) Suspendarea exercitarii dreptului de
a conduce se aproba de seful inspectoratului judetean de politie, Directiei
Generale de Politie a Municipiului Bucuresti sau al directiei politiei
specializate din Inspectoratul General al Politiei Române. (5) Hotarârea
asupra sanctiunilor contraventionale complementare se comunica în scris
contravenientului, în termen de cel mult 5 zile de la data constatarii faptei.
(6) Sanctiunile contraventionale complementare prevazute la alin. (1) lit. e) si
f) se dispun prin acelasi proces-verbal de constatare prin care s-a stabilit si
amenda contraventionala. Art. 89. - Constituie contraventii si se sanctioneaza
cu amenda de la 2.000.000 lei la 8.000.000 lei urmatoarele fapte: a) conducerea
vehiculului sub influenta bauturilor alcoolice, daca fapta nu constituie
infractiune; b) încalcarea normelor legale referitoare la depasire, cu exceptia
prevederilor art. 88 lit. a); c) conducerea vehiculului cu defectiuni tehnice
grave la sistemul de frânare sau la mecanismul de directie; d) depasirea cu mai
mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv si pentru
categoria din care face parte autovehiculul condus; e) nerespectarea regulilor
de trecere la nivel cu calea ferata; f) nerespectarea semnalelor politistilor la
trecerea coloanelor oficiale; g) neoprirea la semnalul regulamentar al
politistului, în scopul sustragerii de la control. Art. 90. - Constituie
contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 1.500.000 lei la 5.000.000 lei
urmatoarele fapte: a) depasirea coloanelor de vehicule oprite la culoarea rosie
a semaforului electric sau la trecerile la nivel cu calea ferata; b) schimbarea
directiei de mers prin încalcarea marcajului longitudinal continuu; c)
circulatia pe sens opus; d) neacordarea prioritatii de trecere vehiculelor care
au acest drept; e) neprezentarea în termenul prevazut de lege la unitatea de
politie pe a carei raza s-a produs accidentul de pe urma caruia au rezultat
numai pagube materiale. Art. 91. - Constituie contraventii si se sanctioneaza cu
amenda de la 1.000.000 lei la 3.000.000 lei urmatoarele fapte: a) patrunderea în
intersectie la culoarea rosie a semaforului electric; b) încalcarea normelor
referitoare la folosirea pe timp de noapte a luminilor de drum; c) depasirea cu
mai mult de 30 km/h a vitezei maxime admise pe sectorul de drum respectiv si
pentru categoria din care face parte autovehiculul condus;
d) neacordarea prioritatii de trecere pietonilor care au acest drept. Art.
92. - (1) Savârsirea de catre conducatorul de autovehicul a uneia sau mai
multor contraventii atrage, pe lânga sanctiunile contraventionale prevazute la
art. 87 alin. (1), si aplicarea unui numar de puncte de penalizare. (2) Faptele
pentru care se aplica puncte de penalizare, numarul acestora si procedura de înregistrare
se stabilesc prin regulament. Art. 93. - (1) Constatarea contraventiilor
stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta si aplicarea sanctiunilor se fac de
catre politisti. (2) Sanctiunile contraventionale se aplica persoanelor fizice
sau juridice care încalca regulile de circulatie pe drumurile publice, dupa
caz. (3) Cuantumul amenzilor prevazute la art. 89-91 se actualizeaza prin hotarâre
a Guvernului, la propunerea Ministerului de Interne. (4) Contravenientul poate
achita în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii
procesului-verbal, la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la trezoreria
finantelor publice, jumatate din minimul amenzii prevazute de lege, agentul
constatator facând mentiune expresa despre aceasta posibilitate în
procesul-verbal. (5) Prevederile prezentei ordonante de urgenta referitoare la
contraventii se completeaza cu cele ale Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, aprobata prin Legea nr. 180/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare, în masura în care prezenta ordonanta
de urgenta nu dispune altfel. (6) Prin regulament se pot stabili si alte
contraventii la normele privind circulatia pe drumurile publice. Art. 94. - (1)
Suspendarea exercitarii dreptului de a conduce autovehicule se dispune: a)
pentru o perioada de 30 de zile, daca în decurs de un an titularul permisului
de conducere a savârsit contraventii care cumuleaza 15 puncte de penalizare; b)
pentru o perioada de 60 de zile, daca în decurs de 6 luni de la data expirarii
duratei de suspendare titularul permisului de conducere a savârsit contraventii
care cumuleaza 10 puncte de penalizare; c)
pentru o perioada de 90 de zile, daca fapta conducatorului auto a fost urmarita
ca infractiune prevazuta de prezenta ordonanta de urgenta, iar instanta de
judecata sau procurorul a dispus înlocuirea raspunderii penale cu una dintre
sanctiunile contraventionale complementare prevazute la art. 91 din Codul penal
sau daca fapta conducatorului auto constituie una dintre contraventiile pentru
care, prin regulament, se dispune ca masura administrative retinerea pe loc a
permisului de conducere. (2) În cazurile prevazute la alin. (1) lit. a) si b)
contravenientul este obligat sa se prezinte la unitatea de politie în termen de
5 zile de la primirea înstiintarii scrise comunicate de aceasta, pentru a preda
permisul de conducere. Neprezentarea la termenul stabilit, în mod nejustificat,
atrage majorarea cu 30 de zile a duratei suspendarii exercitarii dreptului de a
conduce, prevazuta la alin. (1) lit. a) si b). Art. 95. - În cazul în care împotriva
titularului permisului de conducere s-a luat masura de siguranta prevazuta la
art. 112 lit. c) din Codul penal, suspendarea exercitarii dreptului de a conduce
se dispune pe întreaga perioada cât dureaza interzicerea dreptului de a
exercita profesia sau ocupatia de conducator de autovehicul. Art. 96. - În
cazul concursului de contraventii care întrunesc mai mult de 15 puncte de
penalizare, perioada de suspendare a exercitarii dreptului de a conduce se
compune din însumarea perioadelor corespunzatoare fiecarei fapte, calculate în
conditiile stabilite prin regulament, fara ca aceasta perioada sa depaseasca 90
de zile. Art. 97. - Perioadele de suspendare pot fi reduse, dar nu mai putin de
30 de zile, daca titularul permisului absolva un curs de siguranta rutiera, în
conditiile prevazute în regulament. Art. 98. - Permisul de conducere se retine
în urmatoarele cazuri: a) la cumularea a cel putin 15 puncte de penalizare; b)
când titularul acestuia a savârsit una dintre infractiunile prevazute la art.
77, la art. 78 alin. (2), la art. 79 alin. (1), (3) si (4) si la art. 81 alin.
(1); c) când titularul acestuia a savârsit una dintre infractiunile prevazute
la art. 178 si 184 din Codul penal, daca acestea au fost comise ca urmare a
nerespectarii dispozitiilor legale privind circulatia pe drumurile publice; d)
la savârsirea uneia dintre contraventiile pentru care prin regulament se
dispune ca masura administrativa retinerea pe loc a permisului de conducere; e)
când prezinta modificari, stersaturi sau adaugari, este deteriorat ori se afla
în mod nejustificat asupra altei persoane. Art. 99. - Certificatul de înmatriculare
sau de înregistrare ori placutele cu numere de înmatriculare se retin de catre
politie în conditiile stabilite prin regulament, eliberându-se o dovada înlocuitoare,
cu sau fara drept de circulatie, dupa caz. Art. 100. - (1) Permisul de conducere
se restituie titularului: a) la expirarea perioadei de suspendare; b) când, în
conditiile art. 88 alin. (4), s-a hotarât ca exercitarea dreptului de a conduce
nu se suspenda; c) la încetarea masurii de siguranta prevazute la art. 112 lit.
c) din Codul penal; d) în baza ordonantei procurorului prin care s-a dispus neînceperea
urmaririi penale, scoaterea de sub urmarirea penala sau încetarea urmaririi
penale; e) la data ramânerii definitive a hotarârii judecatoresti prin care
s-a dispus achitarea; f) la încetarea motivelor pentru care s-a dispus
retragerea documentului. (2) Procedura de restituire a permisului de conducere
se stabileste prin regulament. Art. 101. - (1) Permisul de conducere se anuleaza
de catre seful inspectoratului judetean de politie, Directiei Generale de
Politie a Municipiului Bucuresti sau al directiei politiei specializate din
Inspectoratul General al Politiei Române pe a carei raza de competenta a fost
comisa fapta, în cazul în care titularul acestuia a fost condamnat printr-o
hotarâre judecatoreasca ramasa definitiva: a) pentru infractiunile care au avut
ca urmare moartea sau vatamarea grava a integritatii corporale ori sanatatii
uneia sau mai multor persoane ori de distrugere a unuia sau mai multor vehicule,
savârsite ca urmare a nerespectarii regulilor de circulatie; b) pentru
infractiunile prevazute la art. 77, art. 78 alin. (2) si la art. 79 alin. (1),
(3) si (4); c) pentru infractiunile prevazute la art. 81 alin. (1); d) în cazul
aplicarii pedepsei complementare a interzicerii exercitarii profesiei sau
ocupatiei de conducator de vehicule. (2) Permisul de conducere se anuleaza si în
cazul în care titularul acestuia a decedat. (3) Procedura anularii permisului
de conducere se stabileste prin regulament. Art. 102. - Suspendarea exercitarii
dreptului de a conduce sau anularea permisului de conducere se dispune de catre
politie si în cazul în care împotriva titularului acestuia s-a hotarât o
astfel de masura de catre o autoritate straina competenta, pentru o fapta savârsita
pe teritoriul altui stat, în conditiile stabilite prin Conventia europeana cu
privire la efectele internationale ale interzicerii exercitarii dreptului de a
conduce un vehicul cu motor, adoptata la Bruxelles la 3 iunie 1976, ratificata
de România prin Legea nr. 126/1997. Art.
103. - (1) Persoana al carei permis de conducere a fost anulat ca urmare a ramânerii
definitive a unei hotarâri judecatoresti de condamnare pentru una dintre
faptele prevazute la art. 101 alin. (1) se poate prezenta la examen pentru
obtinerea unui nou permis de conducere,pentru toate categoriile avute anterior,
daca: a) au trecut 6 luni de la data executarii pedepsei în regim de privare de
libertate sau a trecut un an de la data ramânerii definitive a hotarârii
judecatoresti prin care s-a dispus suspendarea conditionata a executarii
pedepsei ori suspendarea executarii pedepsei sub supraveghere; b) a intervenit
amnistia sau reabilitarea; c) interzicerea dreptului de a exercita profesia sau
ocupatia de conducator de autovehicule a expirat sau a fost revocata. (2) Pentru
a fi admis la examen în vederea obtinerii unui nou permis de conducere
candidatul trebuie sa faca dovada: a) ca este apt din punct de vedere medical si
psihologic; b) ca a absolvit un
curs de legislatie rutiera si conduita preventiva organizat de o unitate
autorizata, în conditiile legii. Art. 104. - (1) Imobilizarea unui vehicul care
circula pe drumul public se dispune în urmatoarele situatii: a) vehiculul nu
este înmatriculat sau înregistrat; b) are numar de înmatriculare sau înregistrare
fals; c) circula fara placute cu numere de înmatriculare ori înregistrare; d)
starea tehnica a vehiculului pune în pericol grav siguranta circulatiei,
deterioreaza grav drumul public sau mediul înconjurator; e) vehiculul circula
cu încalcarea regulilor referitoare la transportul marfurilor periculoase ori
cu gabarite si/sau mase depasite; f) exista date sau indicii ca vehiculul face
obiectul unei infractiuni; g) conducatorul auto refuza sa se legitimeze; h)
conducatorul auto se afla în stare de ebrietate, sub influenta substantelor
stupefiante sau a medicamentelor cu efect similar. (2) Procedura de imobilizare
a vehiculelor în cazurile prevazute la alin. (1) se stabileste prin regulament.
CAPITOLUL
VIII Cai de atac împotriva
procesului-verbal de constatare a contraventiei Art.
105. - (1) Împotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si, dupa
caz, a actului prin care s-a dispus una dintre sanctiunile contraventionale
complementare prevazute la art. 88 alin. (1) se poate depune plângere, în
termen de 15 zile de la comunicare, la sediul unitatii de politie din care face
parte agentul constatator. (2) Plângerea suspenda executarea amenzilor si a
sanctiunilor contraventionale complementare, de la data înregistrarii acesteia
la unitatea de politie din care face parte agentul constatator. (3) Plângerea,
împreuna cu dosarul cauzei, se trimite de îndata instantei de judecata pe raza
careia a fost savârsita fapta. (4)
Instanta învestita cu solutionarea cauzei dispune asupra legalitatii si
sanctiunile contraventionale complementare administrative. Art. 106. - (1) Hotarârea
pronuntata în prima instanta este supusa recursului. (2) Recursul, împreuna cu
actele care au stat la baza hotârârii, se depune la instanta a carei hotarâre
se ataca,în termen de 15 zile de la comunicare. (3) Judecata se face de
urgenta, cu citarea partilor, iar hotarârea tribunalului este definitiva si
irevocabila. CAPITOLUL
IX Atributii ale unor ministere si
ale altor autoritati ale administratiei publice Art.
107. - Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei are
urmatoarele atributii: a) ia masuri ca drumurile pe care le administreaza sa fie
mentinute permanent în stare de viabilitate;
b) instaleaza, aplica si întretine mijloacele de semnalizare rutiera,
precum si echipamentele destinate sigurantei circulatiei pe drumurile în
administrare; c) autorizeaza efectuarea lucrarilor în zonele de siguranta si
protectie a drumurilor din administrare, verifica modul de executare si
respectarea termenelor stabilite; d) stabileste conditiile tehnice si
metodologia de omologare si certificare a echipamentelor, pieselor de schimb si
materialelor pentru vehicule rutiere; e) autorizeaza înfiintarea si
functionarea statiilor de inspectie tehnica, supravegheaza si controleaza
activitatea acestora si atesta personalul care efectueaza inspectia tehnica; f)
stabileste norme metodologice si organizeaza pregatirea, examinarea si atestarea
profesionala a instructorilor si profesorilor de legislatie în domeniul
transporturilor rutiere; g) stabileste conditiile tehnice si metodologice de
omologare pentru circulatia pe drumurile publice, de inspectie tehnica si de
verificare tehnica pentru vehicule; h) autorizeaza înfiintarea si functionarea
scolilor pentru pregatirea conducatorilor de autovehicule si tramvaie; i)
stabileste norme obligatorii privind organizarea si desfasurarea transporturilor
rutiere si controleaza respectarea acestora; j) ia masuri pentru amenajarea de
trotuare si drumuri laterale pentru circulatia pietonilor, vehiculelor cu
tractiune animala, a tractoarelor si de piste pentru biciclete, precum si de
benzi destinate exclusiv transportului public de persoane; k) elaboreaza
reglementari specifice în domeniul transporturilor rutiere; l) stabileste
conditiile tehnice si metodologia de omologare pentru circulatia pe drumurile
publice, de inspectie tehnica si de verificare tehnica pentru vehicule; m)
omologheaza pentru circulatie vehicule; n)
certifica sau omologheaza echipamentele, piesele de schimb si materialele pentru
vehiculele fabricate în tara sau importate; o) autorizeaza agentii economici
care presteaza servicii de reparatii la vehicule; p) asigura efectuarea
verificarii tehnice a vehiculelor, cu exceptia celor noi, în vederea înmatricularii
acestora. Art. 108. - Ministerul Apararii Nationale are urmatoarele atributii:
a) îndruma, supravegheaza si controleaza circulatia pe drumurile publice a
vehiculelor apartinând acestui minister si controleaza respectarea de catre
conducatorii proprii a regulilor de circulatie;
b) coopereaza cu unitatile politiei specializate la realizarea actiunilor
de însotire a coloanelor oficiale militare, precum si a vehiculelor din parcul
propriu; c) înmatriculeaza sau înregistreaza vehiculele din parcul propriu si
tine evidenta acestora; d) pregateste personalul propriu pentru conducerea
vehiculelor ministerului si autorizeaza personalul didactic din scolile de
pregatire a conducatorilor auto din sistemul propriu; e) organizeaza si executa
inspectia tehnica a vehiculelor din unitatile din subordinea sa; f) elaboreaza,
împreuna cu Ministerul de Interne, norme privind conditiile în care pot
circula pe drumul public vehiculele speciale de lupta din parcul propriu; g)
elaboreaza, împreuna cu Ministerul de Interne, norme privind controlul
circulatiei autovehiculelor apartinând Ministerului Apararii Nationale si însotirea
coloanelor militare. Art. 109. - Ministerul Educatiei si Cercetarii are
urmatoarele atributii: a) asigura, prin programa scolara, educatia rutiera a
prescolarilor si elevilor din învatamântul preuniversitar; b) asigura, prin
formare initiala si continua, pregatirea în domeniul conducerii
autovehiculelor; c) îndruma, coordoneaza si controleaza, prin inspectoratele
scolare din subordine, activitatea de educatie rutiera, inclusiv de pregatire si
perfectionare a cadrelor didactice desemnate sa execute astfel de activitati; d)
asigura materialul didactic pentru laboratoarele de educatie rutiera si
parcurile-scoala proprii de circulatie. Art. 110. - (1) Ministerul Sanatatii si
Familiei are urmatoarele atributii: a) elaboreaza norme referitoare la
examinarea medicala a conducatorilor de vehicule si la masurile ce trebuie luate
de unitatile sanitare, în scopul prevenirii accidentelor de circulatie generate
de cauze medicale; b) elaboreaza norme privind examinarea medicala, recoltarea
si analiza probelor biologice, în vederea stabilirii alcoolemiei, consumului de
produse sau substante stupefiante ori medicamente cu efecte similare de natura a
influenta comportamentul conducatorilor de vehicule; c) elaboreaza norme privind
examinarea psihologica si medicala în vederea eliberarii permisului de
conducere; d) stabileste programa cursurilor de pregatire a conducatorilor de
vehicule, la temele privind acordarea primului ajutor medical în accidente de
circulatie si controleaza modul cum se realizeaza aceste activitati; e)
stabileste semnul distinctiv ce se aplica pe ambalajul medicamentelor
contraindicate conducerii vehiculelor; f) stabileste continutul truselor
medicale de prim ajutor si le certifica. (2) Normele prevazute la alin. (1) lit.
a), b) si c) se aproba prin ordin al ministrului sanatatii si familiei la
propunerea autoritatii competente din subordine. Art. 111. - Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor va întocmi programe de preventie rutiera si va îndruma,
coordona si controla modul de aplicare a acestora de catre societatile
autorizate. Art. 112. - (1) În scopul coordonarii unei strategii unitare,
multidisciplinare în domeniul sigurantei circulatiei rutiere, în subordinea
Guvernului functioneaza Consiliul Interministerial pentru Siguranta Rutiera. (2)
Atributiile Consiliului Interministerial pentru Siguranta Rutiera se stabilesc
prin hotarâre a Guvernului. Art. 113. - (1) Consiliile judetene, consiliile
locale si Consiliul General al Municipiului Bucuresti au urmatoarele atributii:
a) iau masuri pentru mentinerea permanenta în stare tehnica buna a drumurilor
pe care le administreaza; b) instaleaza, aplica si întretin mijloacele de
semnalizare rutiera si echipamentele destinate sigurantei circulatiei, tinând
evidenta acestora; c) întocmesc si actualizeaza planurile de organizare a
circulatiei pentru localitatile urbane si iau masuri pentru realizarea
lucrarilor ce se impun în vederea asigurarii fluentei si sigurantei traficului,
precum si a reducerii nivelurilor de emisii poluante; d) stabilesc reglementari
referitoare la regimul de acces si circulatie, stationare si parcare pentru
diferite categorii de vehicule; e) iau masuri pentru amenajarea de trotuare si
drumuri laterale pentru circulatia pietonilor, vehiculelor cu tractiune animala,
a tractoarelor si de piste pentru biciclete; f) înregistreaza si tin evidenta
vehiculelor nesupuse înmatricularii; g) iau masuri pentru ridicarea si
depozitarea, în spatii special amenajate, a autovehiculelor, remorcilor,
caroseriilor sau subansamblurilor acestora, devenite improprii din punct de
vedere tehnic pentru a circula pe drumurile publice, abandonate sau parasite pe
domeniul public; h) iau masuri pentru asigurarea spatiului si depozitarii
vehiculelor cu tractiune animala depistate circulând pe drumurile publice pe
care le este interzis accesul. (2) Proiectele de sistematizare a localitatilor,
precum si a drumurilor publice din interiorul si din afara acestora, elaborate
de consiliile locale si ale municipiului Bucuresti, vor fi avizate de politia
specializata. Art. 114. - (1) Ministerul de Interne, consiliile locale si ale
municipiului Bucuresti vor lua masuri pentru popularizarea regulilor de
circulatie în rândul tuturor persoanelor care folosesc drumurile publice si,
în acest scop, vor prevedea în planurile anuale fondurile necesare. (2)
Mass-media va sprijini actiunile Ministerului de Interne, ale consiliilor locale
si ale municipiului Bucuresti în legatura cu popularizarea regulilor de
circulatie pe drumurile publice. CAPITOLUL
X Dispozitii finale Art.
115. - (1) Detinatorii de autovehicule sunt obligati sa doteze autovehiculele pe
care le detin cu truse medicale de prim ajutor, pentru fiecare categorie de
autovehicul, precum si cu triunghiuri reflectorizante si stingatoare de
incendiu, conform legislatiei în vigoare. (2) Detinatorii de autovehicule,
inclusiv ai celor care efectueaza transportul public de persoane sau de marfuri
periculoase, sunt obligati: a) sa
asigure testarea anuala a calificarii conducatorilor de autovehicule, în scopul
însusirii corecte si respectarii de catre acestia a dispozitiilor legale ce
reglementeaza circulatia pe drumurile publice; b) sa doteze autovehiculele
proprii cu aparate de control al timpilor de odihna si al vitezei de deplasare,
omologate, precum si cu truse medicale de prim ajutor, triunghiuri
reflectorizante si stingatoare de incendiu. Art. 116. - În desfasurarea
activitatilor de prevenire a accidentelor rutiere politia poate solicita
sprijinul unor conducatori de autovehicule, care consimt sa participe voluntari
la acestea, conform legii. Art. 117. - (1) Modelele indicatoarelor, marcajelor
si semnalelor luminoase, precum si semnalele agentilor de circulatie sunt
prevazute în anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta de
urgenta. (2) Anexa prevazuta la alin. (1) poate fi modificata si completata prin
hotarâre a Guvernului, în baza modificarilor si completarilor aduse
conventiilor internationale în domeniu la care România este parte. Art. 118. -
(1) Prezenta ordonanta de urgenta se aplica începând cu data de 1 februarie
2003. Pe aceeasi data Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile
publice, cu modificarile ulterioare, republicat în Buletinul Oficial, Partea I,
nr. 49 din 28 iunie 1984, precum si orice alte dispozitii contrare prezentei
ordonante de urgenta se abroga. (2) În termen de 30 de zile de la data
publicarii Ministerul de Interne va elabora regulamentul de aplicare a prezentei
ordonante de urgenta, care se aproba prin hotarâre a Guvernului. PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE Contrasemneaza: Ministru de interne, Ioan Rus Ministrul
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, Miron Tudor Mitrea Ministrul
educatiei si cercetarii, Ecaterina Andronescu p. Ministrul sanatatii si
familiei, Radu Deac, secretar de stat Ministrul finantelor publice, Mihai
Nicolae Tanasescu Bucuresti, 12 decembrie 2002. Nr. 195.